jjjasse.blogg.se/ahelpinghand

Mitt Projektarbete jag kämpat för i 2år. Alla bilder som är från själva ÖVerlämningen i Sri Lanka läggs ut här

Bilder

Kategori: Allmänt

2012.10.31 11h
Vi vaknade och packade alla nödvändigaste saker som filtar, lite glasögon kläder godis och våra egna kläder. Sedan åkte vi in till Colombo där vi mötte upp 2 lärare och en ansvarig person för kontakterna vi har fått. var vi runt i hela Colombo och köpte in böcker till 3 skolor för ca 200000Rs Även lite skrivböcker, pennor, linjaler, lim, färdiggjorda skriv material packaterat, bläckpennor,vässare m.m.
Vi köpte även en dator för 39000Rs. Vi kommer köpa flera, men eftersom pengarna ej kommit in på kontot ännu så köpte vi bara det nödvändigaste Även dvd och cd skivor till elever som har läs och skriv svårigheter, trodde inte dem hade något speciellt för sådana elever med liknande ”handikapp” Det har regnat hela dagen, det var även storm här i några minuter, bussar hade vält och träd låg över gatorna. Men vi är hela!
Vi åt inte något på ca 11h, gick inte på toa eller något. Bara stressade runder i Colombo och köpte in allt vi behöver de närmaste dagarna. Vi sov över hos bekanta och fick även mat där inne i Colombo
 
 
Första överlämningen 
Jag fick skriva på papper på allt som skulle doneras
I Elefanttårar blev vi välkomnade

2012.11.1 06:30-22:14

Vi började dagen med att åka till en skola utanför Colombo, en skola med elever i årskurs 1-6. Där blev vi väl om händertagna och välkomnade med orkestrar, flaggor, tal, folkdans och banderoller där de välkomnade oss. 
Vi fick sitta och lyssna på elever, lärare och rektorn hur de berättade hur de hade i skolan, att det var svårt men de försökte så gott dem kunde inprincip. Även jag fick gå upp och berätta vem jag var och hur jag började och kom dit i dag. Dvs. berättade jag om mitt projektarbete. Sedan överlämnade vi böckerna och lexikonen, lämnade även över en stationär dator till rektorn som kommer ställas på skolan till deras skolans biblotek.(De har låne dator de kommer lämna tillbaka nu) Därefter fick jag skriva autografer, helt sjukt! Och fick massor med blommor. Jätte söta barn jag grät som ett litet barn även mamma och Mats grät av glädje och sorg över att vi får träffa dem och att de lever såhär fattigt. 
Jag fick därefter gå runt i några klasser och pratade med eleverna och frågade vad de vill jobba med när de blev stora, många svarade lärare en del svarade att de ville bli madamer, vilket jag tolkar som framgångsrika affärskvinnor eller något i den stilen. Någon som gör bra saker, för jag blev kallas madam... Laila (min syster) sjöng även fem fingrar för eleverna.
Sedan bjöd skolan på kaffe/te och fika. Därefter åkte vi vidare till en annan skola som var en av Sri Lankas fattigaste där det går elever i årskurs 6-10. 
Eleverna var mer lugnare där.
Rektorn berättade även här vilka vi var och jag fick berätta vilka vi var och hur vi har gjort för att göra detta. Eleverna på denna skolan är de fattigaste, de hade antingen inga föräldrar, någon förälder. m.m Med rätta ord riktigt dålig ekonomi. Rektorn tog även över böcker och lexikon(5st) här och sedan tog vi lite bilder med alla elever och lärare. Sedan visade rektorn oss de lilla bibliotek dem hade och jag och mats pratade om att kanske fortsätta stödja denna skolan efter som alla som går där är utvalda & motiverade elever som verkligen vill gå i skolan. Och rektorn kämpar verkligen för eleverna att de ska få en bra utbildning med bra betyg.

För dem kostar det 850 Rs/kurs och för dem är det mycket pengar när man inte har stor ekonomi för oss är det ca 40kr/kurs. Dem varar i 6 månader. Vi lovade inget men vi sa att vi skulle tänkta på saken, och rektorn ville också tänka på saken. Antar att han inte vill vi ska betala hela avgiften så jag och Mats tänkte vi kan ju sänka avgiften till ca 200 Rs/kurs.(11kr/kurs). Sedan visade rektorn skolans data sal där de hade 15 stationära datorer som de hade fått donerade till eleverna på skolan. Dem blir undervisade i hur man använder en dator, vilket jag tycker är jätte bra eftersom idag använder man inprincip en dator i alla jobb. Dem undervisare även hur man bygger datorer vilket jag även där tyckte va super för då kan de lära sig hur delarna fungerar precis som jag gör i skolan. De berättade även att dem samarbetar med Lions i Sri Lanka och andra hjälporganisationer som ger dem materiella saker. 
Sedan blev de lite brottom och jag bestämde för att prata en liten stund med några elever. Och frågade även här vad dem ville bli. Många även här ville bli lärare, pilot, flygvärdinnor och chaufförer. Båda skolorna lovade mig att ge mig feed back om vad eleverna tyckte om böckerna och lite vad de tycker och tänker som en intervju. 
Vi åkte därefter hem till bekanta och åt jätte god mat, sedan gick vi vidare till deras tempel de ägde och Mats och Ellen fick se hur det såg ut och jag fick be snabbt till dem att allt ska gå bra. 
Sedan satte vi oss i bussen och började vår långa resa till Godegomme i Ratnepure, vi är här nu i ett JÄTTE flott tempel hos byns högsta munk(väldigt sträng munk). Här ska vi sova i natt och vi har just ätit väldigt god mat. Detta ligger uppe i bergen ute i skogen och här gräver man fram mycket ädelstenar.
I morgon ska jag och munken dela ut myggnät till gravida kvinnor som är fattiga. munken har gjort påsar med mat och nödvändigheter jag ska dela ut till några. Myggnäten hämtade vi hos våra bekanta som har köpt tyg och sytt dem själva, på så vis tjänar dem en slant också. Vi har sytt upp ca 125 st och i morgon ska vi överlämna 35st . Jag har även gett 2 filtar till munkarna som ett tack för att vi får bo här gratis. Väldigt lyxigt ställe! Munken får pengar av personer som donerar dem till han på ceremonier. Han måste vara omtyckt för han verkar ha mycket gott om pengar... 
Nu ska jag gå ut och titta lite nätt på templet i mörket, är helt slut efter en hel dag tidigt med mycket regn och långa bilturer. Idag var de bättre på matfronten må jag säga! Sen ska jag natta mig själv.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: